Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Amerikanska pannkakor – på veganskt vis

Lämna en kommentar

När jag var liten hade mor en period då hon oftare gjorde den amerikanska lite tjockare och mastigare pannkakan än den lätta tunnpannkakan.
Pannkakor är ju faktiskt något av det godaste som finns, förmodligen för att det går att variera i en oändlighet.
I alla fall, idag låg vi och drog oss lite väl länge på morgonen, eller i alla fall jag. Så när jag slutligen vaknade till var sambon riktigt hungrig. Efter lite dividerande om vad vi hade hemma och kunde göra frukost av så föll valet på amerikanska pannkakor.
Tänkte dela med mig av receptet på dessa pannkakor, helt veganska.

5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 nypor socker
5 dl sojamjölk, fungerar även utmärkt med havremjölk eller som vi använde idag, mandelmjölk. 
4 msk olja
2 tsk no egg + 4 tsk vatten

Mät upp mjölken, saltet och sockret.
Blanda no egg och vatten i en mugg och rör ner i mjölken.
Tillsätt bakpulvret och mjölet lite i taget under vispning.
Vispa ner olja.
Låt stå en kort stund, jag brukar bara låta den stå tills pannan är lagom varm och sen steker jag direkt. Brukar även ha i lite olja i pannan mellan pannkakorna.

Smaklig måltid

Äts gärna med lite sirap
Kommentera

