Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Böngryta med äpple

Lämna en kommentar

Ofta slänger man ihop något här hemma utan att följa ett recept, så blev det även ikväll. Min sambo var överraskad över att det smakade så gott, vet inte om jag ska bli smickrad eller förnärmad riktigt… Det han menade var egentligen att jag kombinerat kryddorna bra, så det var nog en komplimang.
Blev så glad över resultatet att jag bestämde mig för att dela med mig av det, även om det är på ett ungefär.

Till 4 portioner behövs:

1 burk vita bönor i tomatsås.

230 g blandade bönor ( = med två paket blandade bönor från Zeta á 190g)
1 tärning grönsaksbuljong
1 tärning svampbuljong
1 klick ekologisk sötstark senap
165 g ekologisk majs
2 äpplen, jag valde att använda mig av Pink lady
svartpeppar
dragon
lökpulver
Börja med att hälla av det mesta av tomatsåsen från vita bönorna. Häll av spadet från dem blandade bönorna.
Samtliga bönor hälls i en kastrull tillsammans med en skvätt vatten och båda buljongtärningarna.
Låt koka upp och sänk sedan värmen, låt småputtra och rör om då och då.
Tillsätt kryddor och senap.
Låt puttra några minuter och tillsätt sedan majsen. 
Tärna äpplena och tillsätt den sista minuten.
Äpplena ska bli varma men gärna ha kvar så mycket smak som möjligt.
Servera med fullkornsris.

Middagen tog 45 minuter ungefär eftersom riset skulle koka rätt länge. Men det blev gott och mycket uppskattat så det kommer göras om på nytt.  

Fick bli en klassisk rakt-ner-i-grytan-bild. 
Kommentera

