Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Second hand i mitt hjärta

Lämna en kommentar

Jag har aldrig varit den som följt modet, som har velat ha senaste nytt. Inte när det gäller kläder, teknink eller inredning. Det kanske är därför jag är så förälskad i second hand. 

Möjligheten att hitta precis det som passar en själv utan att betala överpris är en lyx. Men den främsta anledningen till att jag är förtjust i second hand, är att jag avskyr ”slit och släng” mentaliteten.

När det kommer till kläder och klädinköp får jag nog säga att jag är fruktansvärt sparsam.
Jag minns när jag och min käresta var bjudna på bröllop för något år sedan och jag insåg att jag inte hade något lämpligt att ta på mig. Brudparet hade nog inte haft så mycket emot om jag dök upp i friluftskläder men det kändes inte helt rätt. Så sambon ställde storslaget upp på att följa med mig i butik och försöka hitta en klänning. Efter visst letande hittade vi en som passade min kroppsform rätt bra och som jag kommer kunna använda i många långa år. Men jag tappade hakan när jag kikade på prislappen, 499:- !
– Den är kostar ju rätt mycket! utbrister jag.
– Nej det där är ju inte mycket, normalpris i butik. Säger sambon och kan inte förstå mina höjda ögonbryn och gapande mun.
Men när man dom senaste 8 åren har köpt det man behövt på second hand och inte betalt mer än max 150kr för något klädesplagg, då är 500:- för en klänning, ganska mycket pengar.
Ska vi vara helt ärliga så köper jag sällan kläder nytt i butik och om jag gör det så är det på rea eller till nedsatt pris.
Friluftskläder är det enda som jag aldrig köpt begagnat och alltid på rea eller till nedsatt pris.

Anledningen till att jag köpt mycket kläder på second hand är nog för att jag som sagt aldrig varit en slav under modet. Tro mig när jag säger att ibland, speciellt under högstadieåren, önskade jag att jag kunde se det snygga i moderna kläder, mest för att slippa den totala utfrysningen som följer när man inte hade ”rätt” sorts kläder. Mitt första minne av att inte vilja ha det som fanns i butik, det är nog från när jag var i 10-års åldern. Jag behövde några nya byxor innan skolstarten så mor tog med mig till någon av dom stora klädjättarnas butik.
Jag vet inte vem eller vilka som kommit fram till barnkollektionen det året men utbudet var hemskt.
Det som dominerade var tröjor, byxor och kjolar i grälla färger.
Färgerna såg exakt ut som dom 3 färger som är vanligast bland överstrykningspennor. Chockrosa, limegrönt och lysande gult. Skyltdockorna såg ju ut som varningssignaler.
Det värsta var ändå inte färgerna, även om dom var anskrämliga. Det värsta var att längst med alla ärmslut och halsringningar så var små runda speglar fastsydda, små speglar!
Jag lämnade butiken den dagen utan nya byxor till skolan och sedan dess har jag haft väldigt bestämda åsikter om vad jag ska ha på mig och inte.

Några av mina second hand fynd när det kommer till klädesplagg. Sammanlagt har jag för dess fyra plaggen betalat mellan 300 och 350 kr. 
Kommentera

