Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Normer

Lämna en kommentar

Det var länge sedan jag publicerade något här, har haft väldigt fullt upp med studierna.

I alla fall, det finns en fråga som jag har fått flera gånger där frågeställaren endast tycker att ett svar är ”sunt”

Frågan kommer upp när folk inser att jag är vegetarian, ”kommer dina barn enbart få äta vegetariskt?”
Om jag svarar ”om de vill så kommer de få smaka animaliskt de gånger deras far äter det, vilket inte är så ofta” Då blir frågeställaren nöjd och tycker att jag har ”sunda ideér” eftersom särskilt barn behöver kött enligt deras tankar.
Om vi stoppar här, spolar tillbaka och vänder på frågan, ”kommer du som allätare låta dina barn enbart äta kött?”
Vad tror ni svaret blir då?
”Ja” sedan tillägger det snabbt något av följande
1) ”varför skulle jag inte det, det är ju det som är normalt?”
2) ”fast visst får de sallad som tillbehör”
3) ”det är inte samma sak”
4) ”kroppen behöver kött”
5)  ”men köttet kommer från djur som haft det bra och dött genom en human slakt”

Stopp ett tag
1) Om mina barn växer upp i en familj där vegetariskt är normen så är ju det normalt för dem.
2) Det finns mer än sallad att äta och om de enbart ska få grönt som tillbehör så kommer de förmodligen inte må speciellt bra. Det finns forskning på att för mycket animaliskt verkligen inte är bra för kroppen. Även livsmedelsverket gick ut och sa att en vegetarisk kost är väldigt bra för alla, även för barn.
3) Varför är det inte samma sak?
4) Nej, kroppen behöver inte kött. Kroppen behöver protein ja, men exempelvis innehåller sojabönan mer protein per 100g än vad något animaliskt alternativ gör.
5) Djur som föds upp som föda åt människan har inte ett bra liv, punkt. Ska du nödvändigtvis ha kött och vill döva samvetet med att det kommer från ”djur som haft ett bra liv” så ska du välja krav eller eko men det är, djurets bra liv slutar i samma stund de kliver på transporten till slakt. Många gånger står djuren på kö och ser de andra djuren dö. Det finns inte någon human slaktmetod och inget djur går gladeligen till slakt.

Så, om mina barn växer upp på en vegetarisk kost så är det inte ett problem och jag är inte en hemsk mamma som inte ger mina barn animalier, punkt slut.

Kommentera

