Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Gör den röda veckan grön

4 kommentarer

Hälften av jordens befolkning tillbringar nästan 1/4 av våra fertila år med att ha mens.
Helst ska det inte synas, inte märkas, inte kännas. Vi ska inte låtsas om att vi har mens fast det för många kan vara jobbigt och svårt på grund av värk, rikliga blödningar, humörsvängningar och oro för att det ska märkas.

Självklart har industrin tagit fasta på detta och erbjuder oss hyllmeter av engångsskydd som ska vara tunnare, bättre anpassade efter din kroppsform, bättre uppsugningsförmåga och onödigast av allt ett designat utseende och med en fräsch doft av blommor!

De här engångsskydden är så klart ett problem för miljön, en kvinna använder i medeltal ca 17.000 bindor, tamponger eller trosskydd sin livstid. Varje år kastas mer än 45 miljarder mensskydd bort någonstans. Det tar ungefär 500 år för en dambinda att brytas ner i små, små beståndsdelar i jorden
Engångsskydden innehåller stora mängder plast som har behandlats och blekts med olika kemikalier för att bättre kunna suga upp vätskan. Vad många inte vet är att det alltid lämnas kvar rester av dessa kemikalier i bindan som vid användning går in i huden. Bindor med plast i ger dessutom en instängd miljö, vilket ökar risken för bakterietillväxt, svampinfektioner och lukt.
De slängs i stora mängder, de innehåller plast och de fastnar i reningsverken och ställer till det om vi spolar ned dem i toan. Det blir också dyrt, tusentals kronor under en livstid.

Det finns alternativ!

1) Engångsbindor och tamponger som är helt fria från kemikalier där bomullen och cellulosan är ekologiskt, dessa produkter är 95% nedbrytbara. Dock är det bara en liten förbättring eftersom det fortfarande är ett engångsskydd plus att det fortfarande blir väldigt kostsamt.
Är man nyfiken hittar man några här:
http://www.jordklok.se/hygien/bindor-trosskydd
http://www.jordklok.se/hygien/tamponger

2) Tygbindor är ett bra återanvändningsbart och ekonomiskt alternativ som man antingen kan köpa färdiga eller sy själv. Jag har tre dagbindor från ImseVimse. Det är mycket bekvämare än man skulle kunna tro,  mycket behagligare än engångsbindor! De är gjorda i mjuk flanell, har vingar och en fuktspärr så det inte läcker och de finns i olika storlekar och tjocklekar, från trosskydd till nattbinda. Har även börjat jobba på att sy egna så jag har några extra.

Tygbindan är uppbyggd i tre skikt. Skiktet närmast kroppen är ofta av bambu, bambufrotté eller trikå. Sen kommer ett absorberande skikt av bomull, bomullsflanell eller hampa. Slutligen finns det ett skikt av exempelvis ull, fleece eller PUL (plastlaminerat polyestertyg), detta skikt förhindrar läckage, men skapar ändå inte en instängd miljö för underlivet, vilket minskar risken för svampinfektioner. Tygbindor knäpps ihop runt trosan med en tryckknapp som håller bindan säkert på plats.
När bindorna är använda läggs dem i en hink med lock, alternativ kan man skölja dem i kallt vatten efter användning och låta torka för att sedan tvätta. Bindorna tvättas i 60°C utan sköljmedel och kan användas om och om och om igen.
För den som vill köpa enstaka tygbindor billigt, kan jag rekommendera Hanna Michnik, klicka här.
3) Menskoppen som är min favorit!
Menskoppen är en liten konformad kopp/behållare i gummi eller silikon som samlar upp blodet. Den behöver inte bytas lika ofta som bindan och tampongen, utan du kan ha i den upp till tolv timmar beroende på hur mycket du blöder. Du känner inte av att den finns där så ibland får man påminna sig själv om att gå och tömma den.
Eftersom att menskoppen inte är ett engångsskydd utan något som återanvänds krävs det bättre hygien men jag känner inte att det är något problem.
Den placeras i slidan och när den är full tar du ut den, tömmer, rengör med vatten och eventuellt lite mild intim tvål och använder den igen.
Till skillnad från tamponger påverkar inte den naturliga fuktighetsbalansen i slidan och torkar inte ut slemhinnorna.
Innan man har vant sig kan det vara lite pilligt och jag råder den som testar att ha en binda som extra säkerhet. Det tog 3 mensperioder för mig innan jag fick snits på det och nu fungerar det utmärkt! Även om jag ännu inte sover med den.
För dem som liksom jag alltid har haft riklig mens och behövt använda största tampongen i kombination med binda så är menskoppen ett underbart alternativ.
En menskopp har lång livslängd och kan användas i upp till 10 år, vilket gör den till ett miljövänligt och billigt alternativ! En menskopp kostar mellan 300-400 kr vilket sparas in snabbt om man tänker på hur mycket man lägger på engångsskydd i månaden.
Det finns flera typer och återförsäljare, jag köpte min på menskoppen där jag fick god hjälp med att hitta en som passar mig bäst.
4 thoughts on “Gör den röda veckan grön

  1. Pingback: Ett trosskydd i tyg är fött! | Grönare liv

  2. Pingback: Plastbanta ja, köphets nej | Grönare liv

  3. Superfantastiskt inlägg om mensskydd och dess miljöpåverkan, jag hittade hit genom att googla ”bindor tampong miljö” så det är ju verkligen mitt i prick.

    DOCK kan jag inte lämna denna sida utan att be dig att ta bort rådet att ”eventuellt tvätta menskoppen med lite tvål”. Det är säkert många med mig som hittar hit och många unga flickor som tror att man ska använda vanlig tvål till sitt underliv eller till menskoppen och vanlig tvål torkar ju ut slemhinnorna något fruktansvärt, speciellt om man tvättar underlivet med det men även om det följer med på koppen efter att man tvättat av den.
    Därför är bara vatten att föredra när man sköljer av sin menskopp, och mild intimtvål om någon tvål!
    Kram!

    Gilla

    • Hej vad roligt att du hittade just till min lilla blogg :)

      Tack för påminnelsen! Har visst missat att skriva mild intimtvål men ska genast ändra detta,tack!
      Ha en fin dag

      Gilla

Kommentera

