Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Ett trosskydd i tyg är fött!

2 kommentarer

Ja som rubriken säger. Idag är mitt första egentillverkade trosskydd i tyg fött.
Tankar kring att sy egna menstruationsskydd i tyg har följt med mig länge. (Ni som är nyfikna om varför man vill använda tygskydd kan kika på mitt förra inlägg som ni hittar här.
Så idag då började jag pyssla med att sy ett trosskydd. Varför jag valde att börja med ett trosskydd är just för att om jag skulle göra misstag som jag vill rätta till till nästa gång, då har jag inte spillt så mycket tyg i onödan.
Material är sådan som har kasserats hemma, hittats på secondhand och i ett fall, köpt nytt. Det jag införskaffade nytt var ekologiskt PUL tyg.

PUL är en typ av laminerat tyg där PUL står för Polyuretan Laminat det vill säga tyg laminerat med plast, något som jag inte direkt gillar , tyget som används är oftast bomull eller polyester.
Materialet är vattentätt samtidigt som det andas och beroende på hur det är behandlat används det i bland annat blöjor, inkontinensskydd, duschdraperier, mensskydd, medicinsk utrustning och vattenavvisande dynor.
Förr använde man lösningsmedelbaserade lim för att producera PUL tyg, dock hade innehållet i detta lim en negativ inverkan på miljön.
Eko-PUL är tillverkat med ett mer miljövänligt lim som är fritt från lösningsmedel och som inte släpper ifrån sig några kemikalier och det förmultnar dessutom snabbare.

Så, även om jag har ett eko-PUL känns det inte helt okej men Jag använder det just nu. Har dock en tanke på ett liknande material som ska ha samma egenskaper men vara mycket mer vänligt för alla, måste experimentera lite innan jag skriver om det dock..

I alla fall. Jag började med att göra en mall, för detta tog jag ett vanligt trosskydd, ritade av och breddade lite samt lade till två flikar. Klippte ut tygstycken i bomull helt efter mallen men till både frotté PUL tyget lät jag bli att klippa ut flikarna.
Sydde ihop frottén och PUL tyget med varandra. Sicksackade sedan runt kanterna för att skydda frottén från att nötas upp allt för mycket. Lade de två tygstyckena i bomull med aviga utåt, sydde samman men lämnade öppet i ena änden. Lade det innestycket med frotté och PUL i bomullsfickan och sydde igen. Fäste knappar och voilá! Inte det snyggaste men jag är nöjd med mitt första försök.

2014-10-10 14.32.31Nästa gång ska jag testa att sy en annan modell, en modell med ficka och inlägg.

2 thoughts on “Ett trosskydd i tyg är fött!

  1. Hej, jag vill köpa PUL för att sy en tygblöja och undrar var du fick tag i den ekologiska? :)

    Gilla

Kommentera

