Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

No poo i badrummet + recept

1 kommentar

Förra året slutade jag med ”vanliga” hygienprodukter och gick back to basic.
I Katarina Johansson bok ”Badskumt” upplyser hon mig om att en kvinna, i snitt använder 13 olika produkter varje dag. På ”vanliga hygienprodukter kan innehållsförteckningen bestå av närmare 20 olika ämnen av vilka många är av tvivelaktig vandel. För er som är intresserade, och för er andra också förresten, så rekommenderar jag att ni läser boken.
Badskumt är en bok alla borde läsa oavsett ålder och kön.

Jag tvättar kroppen och ibland håret med ren olivtvål. Oftast använder jag en rågsiktsblandning till håret.

Rågsiktstvätt till håret

  • 4-5 msk rågmjöl
  • 3-4 dl vatten

Mät upp rågmjöl i en glasburk och häll på vattnet. Vispa runt noga så du blir av med klumparna. Allt rågmjöl ska lösas upp. Låt stå framme någon timme eller två.
Massera in rågmjölsvattnet i torrt hår, allt hår ska bli blött. Låt det gärna sitta i håret ett litet tag.. Skölj sedan ur, låt håret torka och voilà!

Mitt badrumsskåp:
Badrumsskåp
Istället för deodorant använder jag en så kallad thaisten. Ett alunstift som har en underbart kort innehållsförteckning; alun och vatten. Alun är en form av mineral som även säljs på Apoteket i form av sårstift, eftersom det har blodstillande egenskaper för mindre skärsår. Stiftet fuktas med vatten och sen stryker man som vanligt stiftet under armarna. Även sambon har börjat med detta stift nu även om han har en annan modell än jag. Min är inköpt av min mor på Hälsoboden i Markaryd. Detta är ärligt talat den bästa deodorant jag har testat.
Har tidigare provat att ha ren lime under armarna vilket fungerade okej, fram tills sommaren kom. Tyvärr kunde lime lämna fläckar på kläderna. Har provat en av Urtekrams kristalldeodoranter men upplevde inte att den var så bra.

Jag har en tandborste i bambu som jag köpt från min favorithemsida, jordklok men det finns olika varianter lite överallt.
När det kommer till tandkräm har jag testat både Urtekrams, Kingfishers och nu slutligen använder jag Thusday Plantations
Den sistnämnda är den jag trivs bäst med, fräsch smak och räcker länge. Samtliga tandkrämer ovan är flourfria. Har använt florufri tandkräm sista 7-8 månaderna och min tandsten har drastiskt minskat! Jag som alltid haft en del tandsten tycker detta är helt underbart.

Just nu prövar jag även en munskölj från Sarakan, som är helt fri från alkohol, parabener, fluor samt sötningsmedel och färgämnen. Använde den inte varje dag utan snålar lite och använde 1-2 gånger i veckan.

Plåtburken med talk som står i skåpet används inte utan är ett minne från en resa jag gjorde som liten.

Badrumshyllan sen då.

Här har vi lite blandade prylar som inte får plats någon annan stans.
Hyllan under den innehåller torrschampo gjort på kakao och arrowrot. Fungerar perfekt då (speciellt luggen) håret kan bli fett snabbt men man inte vill tvätta håret så ofta. Här finns även små bitar av olivtvålen och en flaska med en blandning av olivolja och lite lite tee tree olja som är lugnande för huden.
Nästa hylla innehåller ett litet lager med tandkräm och nya bambutandborstar, dessa produkter som ligger på lager kommer jag dock inte behöva använda förrän nästa år.
Här finns en flaska Urtekrams schampo som jag enbart har med, och använder, när jag är på besök någonstans och inte kan/vill stå och hålla på med rågsiktstvätten.
I glasburken är det en ansiktsrengöring vars recept kommer från sida nopoo.se men jag har veganiserat det :D
Då blandningen bara håller en månad använder jag den dagligen och den fungerar så bra! Recept kommer längre ner.
På sista hyllan finns djungelolja samt en låda med diverse hårband, klämmor och snoddar.

Maskroshonungs blandningen – effektiv mot pormaskar, akne, ojämn hudton och ärr, skonsam!

  • 1,5 msk citronsaft
  • 1,5 msk äppelcidervinäger
  • 3-6 msk maskroshonung

Blanda samtliga ingredienser i en burk eller i en flaska . Mängden honung avgör du själv. Rengöringen skall inte svida. Testa med mindre mängder om du är osäker och blanda sedan till en större mängd när du har hittat rätt. Undvik kontakt med ögonen!

Användning.
Fukta ansiktet med varmt/ljummet vatten. Ta lite av blandningen i handen och fördela på ansiktet, massera in en kort stund. Skölj sedan bort med vatten. Badda torrt

Hur ser det ut i era badrum?

 

One thought on “No poo i badrummet + recept

  1. Pingback: Plastbanta ja, köphets nej | Grönare liv

Kommentera

