Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Förvaring till tygbindor

Lämna en kommentar

Igår satt jag och jobbade lite gran på en förvaringspåse till mina tygbindor.
Förvaringspåsen är i vattentätt material och har två fack, ett för rena tygbindor och ett för använda.

2014-10-16 13.25.12

Sedan tidigare har jag denna förvaringspåse som jag köpte ny. Tanken med denna påsen är att man ska kunna ha med sig nya och kunna byta även när man inte är hemma. Ett smart och smidigt sätt att göra av använda och förvara oanvända.
Mönstret är inte helt i min smak och jag känner dessutom att det kan vara bra att ha en extra påse.
Denna påsen har ett snöre som drar ihop mynningen på hela påse. Den är rätt smidig och det går i ca 4 oanvända tygbindor.

Med denna som utgångspunkt och mall valde jag att sy en egen.
Sedan tidigare hade jag två bitar av ett eko-PUL tyg med små humlor som jag tycker är rätt fint. Tyvärr var det enbart spillbitar så min egengjorda påse blev en aning mindre än den köpta.
Även min egensydda har två fack men istället för ett dragsnöre har den en dragkedja.

Det gick snabbt och enkelt att sy påsen och den kommer definitivt användas.
Måste säga att jag blev väldigt nöjd ändå.
Tada!

2014-10-16 13.25.24Medan jag ändå höll på sydde jag ännu en förvaringspåse men denna gången till badrummet. Jag har en nätpåse som jag använder för att tvätta tygbindorna i. Den är praktisk men inte så snygg att ha hängandes i badrummet till allmän beskådan.

Därför sydde jag ett överdrag av sambons gamla kasserade jeans. Nätpåsen hänger i jeanspåse och det är bara att ta ut den när det är dags att tvätta.
Har ingen bild på den men blev rätt nöjd även med denna.

Idag ska det sys lite tygbindor, återkommer med resultatet.

Kommentera

