Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Dagens middag: Veganska fiskpinnar

1 kommentar

Tofu har aldrig varit något som min sambo uppskattat och ärligt talat har jag inte hittat det recept som gör tofun rättvisa ännu.
Tills ikväll. Sambon uppskattade faktiskt tofun idag och glömde bort vad det var för ett ögonblick. På menyn stod potatismos och helt veganska ”fiskpinnar” eller som jag kallar dem ”fuskpinnar”.
Mycket enkelt och mycket gott recept. Eftersom jag misstänker att i stort sett alla kan göra potatismos skriver jag inte ut något recept på det…

Till 4 portioner fiskpinnar utan fisk:

400 g tofu

Marinaden:
2-4 dl vatten1-2 tsk tomatpuré
En skvätt peppar
En nypa salt
Lagom mängd dill (i mitt fall inte speciellt mycket=
En stor skvätt citronjucie

Panering:
2 dl vetemjöl
2 dl vatten
Salt, peppar och dill

Ströbröd

Börja med att skära tofun i klossar, gärna i ”fiskpinne storlek”. Under tiden kokar du ihop de övriga ingredienserna. Lägg tofunskivorna i marinaden och låt stå, gärna under natten men vill man äta det samma dag kan det stå tills marinaden svalnat.
Vispa samman smeten till paneringen och häll av marinaden från tofun.
Doppa skivorna i smeten, rulla i ströbröd och stek på medeltemperatur tills paneringen fått en fin yta.
Servera med potatismos och färska grönsaker.

Inspiration till receptet kommer från vegania
Fiskpinnar utan fisk

One thought on “Dagens middag: Veganska fiskpinnar

Kommentera

