Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Surdeg

1 kommentar

Blir ett inlägg till idag, har nämligen för tredje gången i ordningen matat min surdeg och nu har jag en deg i kylen som ska jäsa till i morgon.

Det är nu ungefär en månad sedan jag gjorde grunden till min surdeg och nu tre veckor sedan den blev ”klar” så mår den tipptopp! En fin, fräsch och underbar doft som går väl ihop med ett bubblande yttre är något som faktiskt får mig att dra på smilbanden.
Receptet nedan fick jag när jag läste bageri och konditori ett år på komvux och är det jag har använt mig av sedan dess.

Att starta en surdeg på en vecka:

  1. Dag 1: Väg upp 50g ekologiska russin och 300 g vatten (med en ca temp på 35 grader C) i en glasburk och låt stå i 4 dygn.
  2. Dag 4: Sila bort russinen. Ta en ren glasburk och använd 200g av russinvattnet och blanda med 100g fint ekologiskt rågmjöl. Blanda väl och låt stå 1 dygn.
  3. Dag 5: Tillsätt 100g vatten (med en ca temp på 20 grader C) och antingen 50g fint ekologiskt rågmjöl eller 100g ekologiskt vetemjöl.  Blanda väl och låt stå i 1 dygn.
  4. Dag 6: Tillsätt 100g vatten (med en ca temp på 20 grader C) och antingen 50 g fint ekologiskt rågmjöl eller 100g ekologiskt vetemjöl. Blanda väl och låt även detta stå 1 dygn.
  5. Dag 7: Klart att användas!

När surdegen är färdig ska den vara bubblande och ha en ”frisk” doft av jäst, inte mögel eller något annat mysko. Ska den inte användas under de närmaste dagarna så förvara den i kylskåp och mata den 1 gång i veckan. Vid matning, som för min del sker på torsdagar, tar jag ut surdegen ur kylen kvällen innan och låter den stå framme till torsdagen. Sedan använder/häller ut/fryser in eller ger jag bort 2/3 delar av surdegen. Den sista tredjedelen häller jag i en skål, diskar ur glasburken ordentligt men utan diskmedel, diskmedel förstör bakteriekulturen. Häller tillbaka den sista slatten surdeg och matar den med 1 dl vatten (ca 20 grader C) och 1 dl ekologiskt mjöl. Sedan får den stå framme under dagen och liva upp sig innan den får vila i kylen igen.

Jag använder mig mest av vetemjöl i grunden eftersom den är enklare att arbeta med, detsamma när jag sedan bakar brödet. Brödet som står på jäsning just nu har dock både vetemjöl, rågsikt och durumvete i sig.
20141030_185301 20141030_185313
Fin, livlig och fräsch surdeg.
Tänk på att surdegen måste ha luft för att jäsa, när den står framme och man matar den räcker det med lite plastfolie över öppningen, sätt inte på locket.
I kylen kan det dock vara bra att ha locket på för att minska doften som sprider sig ganska rejält.

One thought on “Surdeg

  1. Pingback: Surdegsbröd | Grönare liv

Kommentera

