Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Surdegsbröd

2 kommentarer

Igår skrev jag om min grundsurdeg och nämnde då att jag hade en deg på jäsning i kylen.
Kom dock på att jag glömde att skriva ut receptet som ursprungligen kommer här ifrån.

  • 325 g vatten
  • 15 g salt
  • 500-600 g ekologiskt mjöl
  • 150 g surdeg

Blanda ca 25% av mjölet, vatten och surdegen, rör med en träslev tills surdegen är fördelad. Blanda i saltet och det sista mjölet och låt sedan vila i 2 timmar med 2 handdukar över sig.
Efter att brödet har fått vila i 2 timmar knådar man brödet mycket lätt.
Mjöla bröder och lägg ner det i en ren rejält mjölad skål, låt vila med handdukar över och in i kylen.
Sedan ska då brödet stå i kylen i minst 12 timmar, min stod där i 16.
Nu är det dags att baka brödet.
Ställ ugnen på 250 grader och sätt in en långpanna nederst i ugnen. Koka upp rikligt med vatten, jag använde en vattenkokare och fyllde den till 3/4 delar.
Töm försiktigt ut brödet på en plåt med bakplåtspapper, snitta det med en vass kniv (detta för att brödet ska kunna expandera ordentligt i ugnen plus att det ser tjusigt ut)
När ugnen är varm, tömmer du några dl av det varma vattnet på långpannan, akta ansiktet! Sätt in plåten med brödet i mitten av ugnen och grädda i ca 45 minuter. Kontrollera med en termometer när brödet är klart, det ska ha en innertemp på 98 grader.
När brödet är klart ska det vila på galler i en timme, lägg inte över någon duk eller något.

Lagom till vi skulle ta varsin macka fick vi oväntat besök och i ett nafs hade halva brödet försvunnit.
Gott blev det minsann.

Surdegsbröd Innanmätet

2 thoughts on “Surdegsbröd

  1. Tack! Det är redan slut så jag kommer baka nytt bröd på tisdag :)

    Gilla

Kommentera

