Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Bevara skog

11 kommentarer

Nu ska jag skriva om något som ligger mig varmt om hjärtat och som har gjort det i många år nu.

Vår natur.
I detta inlägg kommer jag prata om skogen och specifikt om vår gammelskog. Tycker du det låter tråkigt?
Fortsätt att läsa ändå, kanske vaknar intresset till liv.

För flera år sedan,2005 närmare bestämt, snubblade jag över en sida på nätet som hette ”ett klick för skogen”. Tanken var att man en gång om dagen kunde göra ett klick på hemsidan och för varje klick bevarades en liten bit gammelskog. Klicket kostade inte mer än 2 sekunder av ens tid.

Alla kanske inte vet vad en gammelskog är.
Gammelskog är en skog som genom att ha fått vara orörd i många år, fått tillbaka sin naturliga livscykel. Genom att skogen inte har brukats på flera år finns där olika arter av träd, olika åldrar på träden och omkull fallna träd får ligga kvar och skapa en utmärkt miljö för andra organismer. I gammelskogen finns det en mängd svampar, örter, insekter, fåglar och djur. Miljön i gammelskogen har de nödvändiga förutsättningar för att många hotade arter ska klara sig och för att den biologiska mångfalden ska bevaras.
Över hälften av alla hotade arter i Sverige är knutna till gammalskog, just för att den inte har påverkats av skogsbruk. De kan bero på att en del arter utvecklas så långsamt att de inte hinner fortplanta sig om inte skogen får vara ifred och bli gammal. En del arter har speciella miljökrav, så som död ved eller hög luftfuktighet, som sällan återfinns någon annanstans än i gammelskog.

Under 1900-talet har mängden gammelskog i Sverige minskat drastiskt. Industrin har splittrat beståndet och de områden med gammelskog som finns kvar har blivit isolerade från varandra.
I norra Sverige räknas gammelskog den skog vars bestånd har en genomsnitts ålder på minst 150 år, i södra Sverige är gränsen 130 år.
I Sverige idag, räknas ca 4% av skogen som gammelskog. Mindre än 2% av denna finns i södra Sverige.
Sveriges regering har åtagit sig att senast år 2020 ska 17% vara skyddad och bevarad.

Idag har ”ett klick för skogen” ett annat namn, Naturarvet.
Naturarvet är en icke vinstdrivande stiftelse med syfte att genom insamlingar bevara skogsmark med gammal skog i syfte att skydda dess hotade djur- och växtarter. Stiftelsen jobbar också för att gynna forskning, friluftsliv och turism.
Här är jag skogsfadder och bidrar med en summa varje månad för att försöka bevara en unik bit av natur som när den väl är skyddad, alltid kommer vara skyddad.
Det är nämligen så att den skog som Naturarvet tillsammans med engagerade människor lyckas köpa, bevaras permanent. Naturarvet har stiftat stadgar som inte kan ändras och är bindande.
Dessa stadgar innebär bland annat att

  • Den skog som uppköpt av stiftelsen skyddas för all framtid från avverkning samt jord-och skogsbruk
  • När Länsstyrelsen samtycker skall Naturarvet ställa skog och mark till förfogande för bildning av naturreservat utan intrångsersättning.
  • Stiftelsen får inte sälja införskaffad skog.
  • Vid upplösning av stiftelsen övergår ansvaret för skogsområdena till någon som fortsätter att bevara den i enlighet med Naturarvets stadgar, detta genom Länsstyrelsen i Norrbottens läns försyn.

Hitintills har 2 gammelskogar köpt upp av Naturarvet och är nu för all framtid skyddade och man jobbar nu för att skydda en tredje.
Sedan tidigare är följande skogar skyddade.

  1. Verles gammelskog i Ale kommun. Det här är ett ca 80 hektar stort skogsområde. När Verles gammelskog skulle köpas för att bevaras jobbade både ideella krafter, en kommun, regionen och staten tillsammans för att den skulle bevaras och blir till naturreservat.
  2. Ännamusskogen utanför Årrenjarka. Det är ett 70 hektar stort område, varav ca 10 hektar består av sjö och myrmark.
    I skogen har flera rödlistade arter identifierats, till exempel Tretåig hackspett, Lavskrika, Dvärgbägarlav och Ostticka. Området ligger mitt emot Årrenjarkas fjällstation och det är den vackra naturen som turisterna vill se.

Nu jobbar man för att försöka rädda Iglekärrs gammelskog som även den med sina cirka 70 hektar, ligger i Ale kommun. I denna skog har man totalt funnit 15 rödlistade arter och ett flertal som enbart trivs i denna unika miljö. Bivråken har noterats i gammelskogen, liksom Mindre hackspett och Nattskärran – samtliga är rödlistad.

Det finns ett flertal saker man kan göra för att hjälpa till att bevara gammelskog i Sverige.

  1. En gång per dag (och per dator) kan du gå in och göra ett ”klick”. När du har klickat får du veta vem som har sponsrat klicket och en liten summa (1-25 öre) hamnar i insamlingen. På räkneverket ser du hur alla klick tickar fram emot målet. Ett mycket enkelt sätt att vara med och bevara skog.
  2. Bli Skogsfadder. Att vara skogsfadder innebär helt enkelt att du blir Autogirogivare hos Naturarvet.Vill du veta mer kan du läsa om det här.
  3. Handla i Naturarvets Skogsbutik. Här kan du köpa ett eller flera träd som sedan får stå kvar och bevaras, du får ett gåvobevis. Det billigaste trädet är en björk och kostar 50 kr, sedan kan du köpa ett icke artspecifikt träd för 100kr och slutligen finns det en tall för 200kr.
  4. Just nu kan du köpa en andel i Iglekärrs gammelskog.Du blir inte juridisk ägare till skogsområdet men det registreras och arkiveras att du har bevarat en specifik bit. Områdena som går att köpa just nu är ca 150 kvadratmeter stora och kostar 1 500 kronor. Här kan du köpa och även se vilka områden som hitintills är skyddade.
  5. Du kan välja att testamentera en summa till Naturarvet. För mer information och tillvägagångssätt, klicka här.
  6. Ge en gåva online. Naturarvets bevarande av skogar finansieras helt och hållet med hjälp av insamlade medel. Vill du använda denna metoden göra en insats antingen en gång eller lite då och då, dvs inte månatligt som om du blir fadder. Så kan du göra detta här.
  7. Smsa. Du kan faktiskt med ett enkelt sms vara med och bevara gammelskog! För detta krävs ett konto hos WyWallet, något som både privatpersoner och företag kan använda sig av. Genom sms kan du bidra med minst 50kr och max 400 kr per sms. När man ger en SMS-gåva går mellan 4,75% och 9% av summan till avgifter till operatörer och tjänsteleverantörer och sen tillkommer den avgift din operatör tar för vanliga SMS. Läs mer här
  8. Ge en engångssumma via Naturarvets 90-konto.
  9. Donera skog! Detta är för dig som äger skog och som önskar att den skall bli bevarad för all framtid.
  10. Starta en egen insamling och bevara gammelskog. Här kan du enkelt starta en insamling och skicka inbjudningar till att vara med.

Det var 10 olika sätt att bidra till att skydda skogen. Varje liten gåva gör mycket. Som student har jag inte direkt gott om pengar men jag har valt att engagera mig och som skogsfadder skänker jag 50kr i månaden. Känner man att man inte har råd kan man komma ihåg att göra ett ”klick”. Lägg sidan som startsida och klicka varje dag, sprid sidan till vänner och bekanta, sociala medier är oerhört bra när det kommer till att nå många på en gång.
Vill du läsa mer så kan du kika på Naturarvets hemsida naturarvet.se
På återseende!

2013-10-13 11.26.38

11 thoughts on “Bevara skog

  1. Åh vilket fantastiskt inlägg. Jag vill gärna skänka pengar för att bevara skog. Jag ska kolla igenom dina länkar och se var jag skickar pengar. Tack för all info! Ha en jättefin dag. Kram Lina

    Liked by 1 person

  2. Hej! Håller med finalina; jättebra blogginlägg!! Jag var faktisk in och klickade varje dag när de hette ”ett klick för skogen”, men efter ett tag föll det i glömska… Jag få skärpa mig och börja med det igen!!
    Nu har även jag fått tummen ur… hrm… och skrivit det där blogginlägget om tandhälsa som jag lovade, så jag hoppas det är Ok att jag lägger ut länken till det här!
    http://anneli-in-da-greenhouse.blogspot.se/2014/11/tandhalsa.html
    Kram!! //Anneli.

    Gilla

  3. Pingback: Glädjande siffror | Grönare liv

  4. Hej,
    Jag vill lägga in en banner för Naturarvet på min blogg, men lyckas inte. I mail från Lo från Naturarvet föreslog hon att jag skulle fråga dig, som har klurat ut det :). Hör gärna av dig!

    Gilla

    • Hej!
      Vad roligt!
      Jag antar att du har fått koden till bannern från Naturarvet.
      Jag ser att du bloggar från blogspot så jag är inte säker på att jag kan hjälpa dig då jag arbetar med WordPress. Kanske finns det några likheter..
      På wordpress gick jag in på inställningar för bloggens utseende och valde ”widgets”. Valde sedan en som heter ”Text”, i denna widgets inställningar klistrade jag sedan in koden till bannern och sedan fungerade det :)
      Har du kickat på denna sidan: http://fixa-din.blogspot.se/2009/07/lagg-till-en-bannerlank_5432.html ?
      Kanske kan vara till hjälp :)
      Ha en bra kväll!

      Gilla

  5. Intressant om gammelskog. Det är ganska långt från 4 till 17% så det borde vara en hel del skogsområden som är på väg att bli skyddade fram till 2020.

    Gilla

  6. Pingback: Naturarvet: Stoppa kol-läckaget – Bevara Sveriges sista gammelskogar! | Grönare liv

Kommentera

