Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Tygbindor

13 kommentarer

För några veckor sedan sydde jag min första egna tygbinda, den med blommor på gul botten i bilden.
Det tog lång tid och resultatet blev väl sådär.
Idag sydde jag flera stycken med varierande resultat.
Det blev två långa extra tjocka nattbindor och 3 lite tunnar dagbindor.
Allt material förutom eko Pul tyget är köpt på secondhand eller tradera för några få kronor.

Till att börja med tog jag en av mina köpta tygbindor från ImseVimse och klippte ut en grund i frotté.
Nålade fast den avlånga ovalen på ett stycke eko PUL, klippte ut och sydde samman.
Sydde ett fodral av tunn bomullsfrotté och stoppade in grunden i denna och sicksackade noga samman bitarna i kanterna.
Nålade sedan fast hela alltet på ett mönstrat bomullstyg och lämnade plats för två flikar.
Sydde först samman de båda mönstrade tygstyckena aviga mot aviga med raksöm och sedan med sicksak, lämnade en öppning i ena änden. Vände åt rätt håll, stoppade in grunden och sydde samman. På några av dem sydde jag med raksöm i den färdiga bindan för att ge den mer stadga.
Avslutade med att banka dit tryckknappar.

Blev rätt nöjd med resultatet

2014-11-15 18.08.48

13 thoughts on “Tygbindor

  1. Åh! Jag sydde också egna tygbindor och trosskydd förut!! De var det bästa jag någonsin använt!! Jag hade ett företag och sålde bl a tygblöjor, så steget till tygbindor var inte så långt! :D

    Gilla

    • Men vad härligt! Då kanske du har bra tips om material och kanske även en mall ? :)
      Får jag fråga varför du inte har kvar företaget? Tror det skulle vara en god affärside idag, upplever att fler människor är intresserad av alternativ i textil idag än de var för 10 år sedan. :)

      Gilla

  2. Mallen vet jag inte var den är… har inte sett den på år och dar… kanske är den på vinden i nån kartong….
    De jag tyckte var bäst sydde jag i flanelltyg, men jag sydde några i samma tyg som vik-tygblöjor också. Som stoppskikt hade jag en PU-belagd frotté som såg ut som vanlig plastad frotté, men med skillnaden att PU-belagd kan andas så det inte blir så varmt och svettigt. Köpte den PU-belagda frottén från ett företag i Malung vill jag minnas…
    Vad har du som stoppskikt i dina tygbindor?

    Jag startade min firma 1996 för att en kompis till mig hade uppfunnit en supersmart tygblöjsbyxa som gick att ändra storlek på så att den passade från babyn var ca 2 – 3 månader och tills barnet blev blöjfri, men tyvärr var materialet i tygblöjsbyxan inte helt optimalt, den blev dyr att sy upp och dyr för konsumenten att köpa så det blev inte så bra… Men jag hade firman i ca 5 år och sålde även tygbindor, olivtvålar och så förstås tygblöjor! Men det var svårt för en 4-barnsmamma att orka/hinna lägga ner så mycket som behövdes för att få det att bli lönsamt, så när barn nr 5 gjorde entré så la jag ner firman.

    Nu idag driver jag ett annat företag som håller på med allt möjligt. Mest hushållsnära tjänster, men även catering, hundpromenader och egentligen vadsomhelst som vi har folk som klarar av! Jag funderar på om jag ska ta in mina tygbindor i företaget, för vi har bl a praktikanter som behöver ha något att göra, men vi får se… Isåfall behöver jag först hitta den där mallen… och det är ett helt företag i sig!! :P

    Gilla

    • Åh vad spännande!
      Förstår att det blev lite mycket med fem barn och företag.
      Hoppas du hittar mallen :) Tror det kan vara en lönsam ide faktiskt. Säg till om du tänker börja så kanske jag kan göra lite reklam för dig ;)

      I mina tygbindor använder jag mig av eko PUL, det är en typ av laminerat tyg där PUL står för Polyuretan Laminat det vill säga tyg laminerat med plast, något som jag inte direkt gillar.
      Materialet är vattentätt samtidigt som det andas och beroende på hur det är behandlat används det i bland annat blöjor, inkontinensskydd, duschdraperier, mensskydd, medicinsk utrustning och vattenavvisande dynor.
      Förr använde man lösningsmedelbaserade lim för att producera PUL tyg, dock hade innehållet i detta lim en negativ inverkan på miljön.
      Eko-PUL ska vara tillverkat med ett mer miljövänligt lim som är fritt från lösningsmedel och som inte släpper ifrån sig några kemikalier och det förmultnar dessutom snabbare.
      Så, även om jag har ett eko-PUL känns det inte helt okej men Jag använder det just nu.

      Gilla

      • Hmmm… Va intressant..!! Eko-PUL har jag aldrig hört talas om…
        Men du… Om du vill kan vi fortsätta den här diskussionen på mail istället. Om du går in på min blogg så har jag min mailadress i högermarginalen! :D

        Gilla

  3. Då kommer det ett mail senare idag :)
    Nu måste jag ta rätt på tvätten

    Gilla

  4. :D
    Och nu har jag svarat på ditt mail!! :D

    Gilla

  5. Hej!!
    Jag syr egna bindor/trosskydd o har hittills bara använt flanell mot kroppen…vilket är super. Men med senaste PUL-tyget jag köpte så blev jag fåfäng o skulle vilja ha nått som matchar. Vad har du använt för tyg närmast kroppen?? flanell finns inte i så många färger…

    Gilla

    • Hej! Vad roligt Martina!
      Jag har främst använt bomullstyg eftersom det är det jag hittat billigt. Bomullstyget blir utsidan och sen har jag ju pul och frotté på insidan :)
      Skulle gärna testa med flanell om jag får tag i något billigt

      Gilla

  6. Hej.
    Nu har jag letat som en tok efter eco-PUL. Har du lust att berätta var du köpte det? Hälsningar från en som också är i tygbinde-branchen
    Mvh Rebeka

    Gilla

  7. Tips om man inte vill använda PUL är att ta ett ganska tätt vävt ull tyg, t.ex. vadmal. Ull suger inte åt sig vätska och fungerar därför bra som ett stopp lager.

    Gilla

Kommentera

