Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Vegan?

5 kommentarer

Tror inte det finns en enda vegan som inte fått frågan ”Men vad äter du då?”
I början svarade man entusiastiskt och rabblade allt möjligt men slutligen suckar man och svarar ”mat”.
För det verkar som att för många finns inte vegetariskt på kartan, än mindre veganskt.
När det tänker på mat ser det automatiskt en tallrik men någon slags kött på, fantasilöst, ja.
Lite tröttsamt är det de få gånger man funderar på att gå ut och äta och det vegetariska alternativen innefattar en sallad och 2 pastarätter, möjligtvis en soppa också, veganska finns inte om man så letar med lupp.
I förra veckan var jag på bröllop och jag begär inte att någon ska göra något jättespeciellt för en som valt bort animalier, jag förstår att det i dagens samhälle är mycket begärt. Men för mig och det 2-3 andra som inte åt kött, mjölk eller ägg på detta bröllopet erbjöds pastasallad.
Inte den bra sorten med bönor och lite allt möjligt, nej. Vit pasta med sallad, gurka och tomat… återigen en djup suck.
Måste tillägga att jag erbjudit mig att fixa egen mat om jag bara kunde värma upp den någonstans, ”nejdå, vi fixar något” blev svaret.
Idag finns så otroligt många ersättningsprodukter att ingen kan påstå att det inte går att göra ”vanlig mat” vegetarisk.
Och tro mig, man blir ofantligt glad när någon frågar om tips, recept eller idéer och man blir överlycklig när någon har ansträngt sig och gjort något mer än soppa, sallad eller en pasta rätt.
Ta en titt på denna filmen från Veganska Upptåg.

Och när jag ändå är igång så tänkte jag passa  på att visa en härlig video som jag ibland går och nynnar på, speciellt när folk ställer skeptiska frågor.

5 thoughts on “Vegan?

  1. Alltså… Problemet är inte att det inte finns massor av vegansk mat att välja mellan! Problemet är ofta priset tyvärr! :-(
    Sen är inte allting nyttigt bara för att det är veganskt… Alla dessa sojaprodukter t ex… Jag hörde nånstans att om folk visste om de processer som sojabönor går igenom för att bli köttlika så skulle man inte vilja ta i det med tång…!! Det ska tydligen finnas videor på youtube, men jag har inte vågat titta…
    Fast å andra sidan så undviker jag soja (för struman och att de snart inte kan garantera att det är GMO-fritt), och så försöker jag undvika mat gjort med vete/gluten som inte heller ska vara bra sägs det… fast det är betydligt svårare… mackor är gott… :P

    Gilla

    • Om man väljer bort det färdiga produkterna så finns det otroligt mycket att välja mellan som inte kostar speciellt mycket. Här om dagen gjorde vi morotsbiffar (morötter, senap och vetemjöl), billigt, gott och helt veganskt.
      Det är svårt med mat för oavsett vad man äter så säger alltid någon att det inte är bra för dig av olika anledningar. Det jag ville få fram med detta blogginlägg dock var att folk gärna får fråga eller om man själv erbjuder sig att fixa så kan de väl ta emot den hjälpen och kanske själva smaka.

      Gilla

  2. Ja visst är det ”knepigt” med all matinformation… ena dagen ska man äta si och undvika så, och nästa dag är det nått nytt – ofta tvärt om eller åtminstone helt annat… Var och en får känna efter själv vad man mår bra av och var man vill lägga ribban…
    Dumt när folk inte vill ta emot hjälp när man erbjuder… Det kan ju inte ha varit så kul att bara äta pastasallad på ett bröllop!

    Jag har ju en cirkel varje onsdag och bjuder då på fika till deltagarna. Självklart får de bara vegetariskt fika, men smör och ost har visat sig svårt att komma bort ifrån… Jag har provat att servera egengjord Hummus t ex, men det var inte många som gillade… Vet inte om det är en ”på landet-grej” att man är så fast i traditioner och vill äta som man alltid har ätit… för jag tycker nog att mina ”Stockholmskompisar” är mer öppna för att testa nytt… Eller så har jag bara fel umgänge… :P ;-)

    Gilla

  3. Provade att äta rätt veganskt under min detox (ja inte helt dock) men usch vad svårt jag tyckte det var. Imponerad om man kan ha detta som vardag! Dock tar jag gärna emot tips för att då och då äta på veganskt och vegetariskt 😊

    Gilla

    • Vad trevligt att du vill ha lite tips :)
      Just nu har jag så mycket med studierna så det har inte varit så mycket uppdateringar här men det kommer och då ska jag även försöka lägga upp fler recept.

      Gilla

Kommentera

