Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Plastbanta ja, köphets nej

14 kommentarer

Jag är med i en grupp på facebook som heter Plastbanta, en jättebra grupp där man kan få information och tips.
Satt och kikade igenom den lite nu på förmiddagen och blev faktiskt arg. Har ett flertal gånger sett och läst om folk som genast slänger all plast och köper nya föremål i trä, glas eller rostfritt. Idag en bild med ett flertal nya ouppackade föremål från IKEA med texten ”det bästa med att plastbanta är att man får handla nytt!”…….

Här hemma har jag plastbantat i snart ett år men det är fortfarande mycket kvar.
Det jag har bytt ut har jag hittat på loppis och second hand för jag avskyr att delta i ”köp och släng” mentaliteten. Jag avskyr att folk slänger gamla saker och köper splitter nytt. Det jag har bytt ut har jag skänkt till secondhand butiker för det finns alltid någon som vill ha dessa saker.

I köket har jag bytt ut:

  1. Matlagningsredskap i plast till matlagningsredskap i trä.
  2. En skärbräda i plast till en skärbräda i trä.
  3. Smörknivar i plast till smörknivar i trä.
  4. Decilitermått i plast till decilitermått i rostfritt.
  5. Några matlådor i plast till matlådor i rostfritt och till två matlådor i glas.
  6. Förvaringsburkar i plast till gamla syltburkar och liknande som annars skulle återvunnits.
  7. Större matförpackningar i plast till matförvarings burkar i plåt och i glas.
  8. Diskborsten i plast till en i trä med utbytbart huvud i trä.
  9. Disktrasan i plast till några i tyg som tvättas och används om och om igen.

Det jag har kvar som jag prioriterar:

  1. Fler skärbrädor i plast men dessa byts ut då jag hittar billiga och fina träskärbrädor på loppis.
  2. Visp och bakskålar i plast som ska bytas ut till liknande i rostfritt och i glas, även det när jag hittar begagnat.
  3. Har lite matlagningsredskap i plast kvar eftersom vi har en kastrull och en gryta med en ”eco” nonstick beläggning.
  4. Stekpannor vill jag byta ut till gjutjärn.
  5. Övriga matlådorna i plast vill jag byta ut till matlådor i glas.
  6. Tekokaren skulle jag vilja byta ut till en som är i rostfritt åtminstone de delarna som kommer i kontakt med vatten.
  7. Samma sak med brödrost och elvisp.
  8. Durkslag, vill gärna ha ett durkslag i rostfritt alternativt emalj.
  9. Plastpåsar och plastfolie skulle jag vilja sluta använda och istället antingen få Bee’s wrap eller göra eget vaxat linnetyg, vilket jag har funderat länge på.

I badrummet har jag bytt ut:

  1. Hårvård- och kroppsprodukter har bytts ut till nopoo alternativ i form av rågsikt,olivtvål och saltsten.
  2. Tandborstarna i plast har bytts ut till tandborstar i bambu som håller upp till 6 månader med bra skötsel.
  3. Engångsbindor håller på att bytas ut till tygbindor som jag syr själv. Det ”lager” av engångsbindor som jag har använder jag eftersom jag redan har dem.
  4. Tamponger är det samma sak med, det ”lager” jag har använder jag då och då men för det mesta använder jag min menskopp.
  5. Nagelborsten i plast blev en nagelborste i trä.
  6. Hårborstar i plast har för länge sedan bytts ut till hårborstar i trä.
  7. Badrumsvågen blev en ny i glas då det var extrapris och vi hade ett presentkort.

Vill ni läsa mer om rensningen i badrummet och varför så kan ni läsa detta inlägg om plasten i våra hav, detta inlägg om att göra den röda veckan grön och detta inlägg om vad vi använder i badrummet istället för det ”vanliga”.

Det jag har kvar men är inte prioriterat:

  1. Sophinken i badrummet är i dag i plast, jag skulle vilja ha en i rostfritt.
  2. Toalettborsten kan man även den byta ut till en i rostfritt.
  3. Tvätt korgen är i dag i plast men jag vill gärna ha en i flätad rotting.

Köket är det jag prioriterar mest när det kommer till plastbantningen, det var där jag började och är således där jag har kommit längst. Sen försöker vi att inte vara så bundna till materiella ting, de betyder ju ingenting egentligen, den rensningen är ett pågående projekt med att vi försöker låta bli att handla produkter som vi inte egentligen behöver. Kommer förmodligen bli en rensning på det i framtiden, just nu har vi kickat igenom lite och kommer förhoppningsvis kunna sälja lite böcker, blomkrukor, cdskivor, väskor och lite porslin på loppis inom den närmaste tiden.

Jag förstår att folk vill rensa ut men om man tänker på miljön så är det ju 100 ggr bättre att rensa lite i taget och passa på när man hittar begagnade föremål eller liknande istället för att rusa ut och köpa allt nytt.
Hur ställer ni er till plastbantningen och har ni kommit någon vart själva?

En bild på hur vår ena hörna i köket ser ut, matlagningsredskap i trä och förvaringsburkar i glas.

2014-09-24 15.40.08

14 thoughts on “Plastbanta ja, köphets nej

  1. Hmmm…. Rensa ut plast…. jag som har skåpen fulla av Tupperware…
    Förr i världen hade jag glasburkar till typ all min mat, men så fick vi invasion av småkryp i maten och jag fick slänga massor av mat! Det hände faktiskt 2 ggr och efter andra invasionen började jag samla på mig Tupperwarebuttar för att förvara min mat i (främst torrvaror). Skulle jag få med mig småkryp hem från affären (vilket var länge sen det hände iof) så blir skadan begränsad till burken som varan förvaras i. Plastbuttar var också med praktiska när barnen var små, både för att de inte är så tunga och för att de inte går sönder på samma sätt om man råkar tappa dem. Men det ÄR läskigt med plast om man tänker efter…

    Men jag håller verkligen med dig om att man inte bara ska slänga och köpa nytt! Bättre att byta ut vartefter och lämna det man inte vill ha kvar till nån Second hand-butik.

    Gilla

    • Varför skulle småkrypen sprida sig snabbare om man förvarar mat i glasburkar istället för i plastburkar?
      Plast är väldigt läskigt om man funderar på det och ska man vara lite inredningskänslig så är glas snyggare än plast ;)

      Gilla

      • Ja, glas är mycket snyggare än plast!! Men att krypen sprider sig lättare i glasburkar än i Tupperware beror på hur tätt locken sitter! Topperwareburkar är ju kända för att vara helt hermetiskt täta och krypen kan helt enkelt inte ta sig in – eller ut – ur dem. Men har man glasburkar med sån där gummiring och bygel (sån man kan konservera i) så kommer inte krypen varken ut eller in! Problem solved!! :D Men det tänkte jag inte på när jag köpte på mig alla TW-buttarna…

        Gilla

  2. Vilken fin kökshörna! Vi har numera nästan bara trä i köket, endast nåt litet decilitermått och liknande kvar i plast, men det har tagit sin tid att byta ut. Och jag är helt på din linje; att slänga fullt fungerande prylar och köpa nya (som dessutom inte alls alltid är hållbart producerade) känns galet, då missar man verkligen halva poängen.
    Trevlig blogg, btw! :)

    Gilla

  3. Ja att slänga plasten ochköttfärssås annat nytt verkar helt bisarrt! Tycker du tänker rätt. Är inte lika duktig själv men ska nog fundera mer på detta när jag köper ngt nytt. Handlar inte sådär supermycket ändå, vilket jag tycker känns bra. Bättre att bara handla det man verkligen behöver. Och även om man tror man gör det är skåpen fulla av onödigt!? Hur gick det till? Men jag rensar emellanåt och skänker bort, då får någon annan nytta av det jag tydligen inte använde!

    Ps gillar din blogg 😊

    Gilla

    • Precis! Som du säger försöker man ju att bara handla det man behöver men på något sätt har man saker hemma som är helt onödiga!
      Är så skönt när man rensar ut, det känns som en liten rening och som sagt, andra kan ju få nytta av det.
      Tack! :)

      Liked by 1 person

  4. Jag började, ovetandes, plastbanta för flera år sedan när jag kände att jag ville ha hållbara grejer. Köpte måttsatser och liknande i metall istället, bytte ut teflonpannan (som ändå spelade på sin sista vers) mot två i gjutjärn, bytte ut alla redskap till rostfritt, skärbräda i plast ersattes av trä när vi märkte att det lossnade små plastbitar när vi använde den osv. Så nästan hela köket är redan plastfritt. Nja, hushållsassistenten är det förstås inte. Men den får vara kvar. Man kan ju undvika att ha varm mat i den.

    I resten av hemmet finns nästan heller ingen plast – har liksom alltid haft och ogillat känslan av att plastprylar är slit- och slängvaror till skillnad från glas, porslin, trä och metall. Det allra mesta är utbytt redan. Bebisens badbalja måste bytas ut men vet inte till vad än, kanske en zinkbalja? Vi har inte badkar… Sedan känns det viktigt att aldrig mer acceptera plastleksaker eller plastiga tryck på kläder. Hon har en enda leksak i plast (av typ fyra leksaker allt som allt, haha) som hon tyvärr älskar men en fyramånaders har ju inte så bra minne så ersätter vi den med något annat skoj så sörjer hon nog inte.

    Tyvärr köpte jag vispbunkar i plast för bara några månader sedan, och reagerade när jag kom hem på att man inte fick ha dem i mikron för då kunde ämnen läcka ut i maten, superäckligt! Fattar inte varför man ens får lov att sälja sån skit. Det är nästa utbytesprojekt. Ska ha en i porslin och en i stål tänkte jag. Även makens lunchlådor känns lite brådskande. Tekokaren insåg jag nu är en riktig bov, den är klädd i plast invändigt och vi använder den flitigt, usch, vad läskigt! Men vi tar det pö om pö. Man dör ju inte platt fall bara för att man har lite plast. Det som lär få vara kvar länge är städgrejer som mopp, sprayflaska för hemgjort rengörningsmedel och skurhink. Byter nog ut när de ger upp men det lär dröja flera år. Dammsugaren kommer också få vara kvar. Städskåpet ska ändå få säkerhetsspärr, så barnet kommer inte in till de grejerna och kan suga på dem ändå.

    Vi håller också på att rensa ut engångsprodukterna ur vårt liv. Tampongerna skänkte jag till ett café för hemlösa, bindorna använde jag upp och numera har jag tygisar och menskopp. Allt annat använder vi slut på innan vi köper nytt. Det går helt emot för mig att slänga bara för att köpa nytt.

    Oj, blev en hel roman :) Men jag är inne på din linje i alla fall!

    Gilla

    • Vilken härlig ”roman” ;)
      Ärligt talat blev jag väldigt glad av din berättelse. Just tekokaren har jag också tänkt på, den används väldigt flitigt..
      Nu har jag inte barn än men jag har liksom tänkt så långt att när vi få barn så vill jag undvika plast saker och plasttryck, finns så många härliga saker i trä som barn kan leka med! (så länge det inte behandlat med skadligt medel eller giftig färg)
      Lunchlådor så kan jag tipsa om IKEAs. Locket är i plast men jag låter inte det komma i kontakt med maten och värmer inte med locket när jag värmer i mikron. Nu verkar det som att den storleken jag har inte finns längre men här är i alla fall en: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10245361/

      Kul att du hittat hit! :)

      Gilla

  5. (Den här kommentaren behöver du inte publicera!)

    Googlade lite och såg att ICA har extrapris på en vattenkokare i rostfritt: https://www.icahemma.se/vattenkokare-retro-rostfri-ica-cook–eat-p-14706-c-1808.aspx

    Handtaget och plattan är fortfarande i plast men det tror jag tyvärr är svårt att komma ifrån. Jag ska köpa en när pengarna kommer, det blev plötsligt högsta prio för som sagt, vi använder vår vattenkokare varje dag. Om/när du byter ut: tänk på att de här kokarna blir 100-gradiga på utsidan när de är varma så håll eventuella barn och djur borta!

    Gilla

    • Publicerade den ändå om fler letar tips :)
      Tror faktiskt jag ska slå till på en sådan, dricker väldigt mycket te och sambon använder den till att koka upp pasta/potatis/ris/soppa – vatten.
      Tack för tipset!

      Gilla

  6. Alltså… ursäkta om jag byter samtalsämne lite här… men plastbanta i all ära – plast är läskigt och giftigt! – men micro… det fattar jag inte att man överhuvudtaget vågar använda…
    Jag har länge varit misstänksam mot microvågsugnar och micrad mat men ständigt blivit förlöjligad för det. ”Det är heeelt ofarligt” säger folk. ”Det är bara vattenmolekylerna som kommer i rörelse och alstrar värme” får jag ofta höra. Näe! Det är inte så enkelt…
    Jag vart så glad när jag hittade den här artikeln som ger mig stöd i det jag har tänkt och trott hela tiden:
    http://www.realfarmacy.com/microwave-free-year-microwave-cooking-trading-cancer-convenience/
    Sen får var och en ta ställning själv och välja vad man tror…!

    Gilla

    • Jag har alltid varit tveksam till mirco, vet att det pratades mycket om strålning och liknande när jag var liten men sen jag blev äldre tycker jag att det pratet har försvunnit.
      De enda gångerna jag använder en är när det är långa dagar i skolan och det inte räcker med kall mat för att hålla mig mätt.

      Gilla

  7. Håller med om att pratet runt microns farlighet har avstannat lite, men det kanske beror på att vi som varnar ständigt blir hånade..! :-( Man orkar liksom inte bli förlöjligad hela tiden… och så får man inse att alla måste få göra egna val… Men de ska ju helst vara informerade val! (Alltså inte bara info från industri, forskare m fl som tjänar pengar på det!)
    Men när jag se föräldrar micra sina barns mat… Suck… då har jag svårt att hålla klaffen.. :-(

    Gilla

Kommentera

