Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Snabb och lyxig fredagsmiddag.

5 kommentarer

Sedan sambon och jag förlovade oss har vi då och då funderat kring vad sjutton man skulle äta på middagen efter själva vigseln. Jag kommer ju äta veganskt, om fästmannen äter animaliskt eller inte är en senare fråga men den stora frågan (som  ändå är lite kopplad till vad fästmannen äter) är; vad ska vi bjuda gästerna på?

Igår testade jag att laga en sak som jag har knåpat ihop i huvudet under en sömnlös natt. Den behöver justeras lite med kryddor och om man ska piffa upp den med något mer men i all sin enkelhet var det en mycket god rätt. Vi kunde dock konstatera att enbart sallad till den var lite för lite mat en vanlig fredagskväll och när man inte äter flera rätter.

Smördegsinbakad portabellosvamp 2 portioner.

2 ekologiska portabellosvampar
2 smördesgplattor
Kryddor

Tina smördesgplattorna i rumstemperatur, stek portabellon tills den börjar mjukna. Krama ur vätska.
Kavla smördesplattorna så det blir tunna och lagom stora för att göra två små paket.
Placera portabellon på en av plattorna, krydda med valfria kryddor.  Slå in den som ett litet paket, var noga med att alla skarvar hamnar neråt.
Grädda i ugnen enligt anvisningarna på smördegsplattornas förpackning.

Som sagt hade vi enbart en kall sallad till men tänker att man kan servera med stekt sparris och kanske en liten potatisgratäng eller potatis sufflé när det är något festligare. Namnet till trots så finns det smördegsplattor i frysdisken som är helt mjölkfria, bra va!

Smaklig måltid.
2014-11-21 20.55.09

5 thoughts on “Snabb och lyxig fredagsmiddag.

  1. JÄMRANS va gott det där lät!! (Vitlökssmör blir nog himla gott att fylla svampen med också…)
    När min käre make (Janne) och jag gifte oss för snart 21 år sen lagade min pappa all mat – och bara vegetariskt!
    Förutom några olika matiga sallader så minns jag att han gjorde smördegspiroger (apropå ditt recept) som var supergoda! Nästan allt man gör med smördeg bli ju gott!!
    Smörgåstårta är ju smaskens också! Jag brukar göra med Tartex och cornichonger hackade i bitar, och det blir jättegott!

    Gilla

Kommentera

