Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Julen 2014

Lämna en kommentar

Till att börja med så hoppas jag att er jul har varit god.
Jag valde att inte vara så aktiv här under jul då jag oftast lägger bort all teknik under julen och blir så där härligt okontaktbar.

För mig är julen något mysig och hemtrevligt och så är det förmodligen för många många i vårt avlånga land. Tyvärr har även julen blivit en tid där köphets råder. 65 miljarder kronor la vi i Sverige på julklappar år 2013, 65 miljarder. Det blir ungefär 6800kr per person, (en hiskligt hög summa anser jag) men vad värre är att många skuldsätter sig (!) för att ha råd med julklappar och sådant som hör julen till.

I min kärestas familj har man sedan några år tillbaka en tradition som inbegriper alla vuxna (än så länge) och som är ett sorts lotteri. Eftersom det brukar samlas minst 9 vuxna hos kärestas föräldrar under julen så kan det bli mycket klappar. Istället gör man så att i oktober månad dras det lott om vem man ska ge till, ingen utom du vet vems namn som står på din lapp. Sedan införskaffar man en present på ett värde av ca 300kr till denna människan.
Jättebra system tycker jag, man får en klapp och ger en klapp.
Ett år när jag inte hade så mycket pengar gjorde jag en presentkorg med hemmagjorda marmelader, knäckebröd, kakor och chokladpraliner, ett annat år gav jag bort en hemmagjord handkräm och gåvor till SOS barnbyar och i år blev det två böcker.

Denna tradition skulle jag vilja ta med mig till min egen familj också, ge en klapp -> få en klapp. För egentligen handlar ju inte julen om vad man får och inte får och varför ska vi få/ha så himla mycket när det finns dem som inte har något. Inför nästa jul (eftersom det är då folk surfar runt i jakt på julklappstips) ska jag skriva ett långt inlägg om vad man kan ge istället för prylar och vad för prylar du kan göra själv och ge bort.

Tänkte i alla fall visa lite julklappar och födelsedagspresenter som jag tyckte var extra bra

2015-01-10 12.06.27

Här har jag lite julklappar och födelsedags presenter samlade. I julklappslotteriet fick jag ekologiska bambustrumpor och fair trade örhängen av svägerskans sambo :)
Ett durkslag i emalj, ett dl mått i metall och en liten gjutjärnsgryta (vilket käresta egentligen fick).
Ekologiskt te som jag fick av en nära vän – ska bli spännande att smaka vitt te igen för första gången på flera år.
Och slutligen två böcker.
Sen måste jag också visa halsbandet jag fick i 25-års present av svägerska med familj. Jättefint och det ger ifrån sig ett litet plingande ljud när hänget rör sig. Väldigt förtjust i detta halsband.

2015-01-10 12.07.32

Kommentera

