Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Tips: Joco Cup!

4 kommentarer

Varje år använder världen 2,25 biljoner pappersmuggar.
50 miljoner träd huggs varje år ner för att möta ”behovet” av pappersmuggar.
Siffrorna fortsätter dock att öka

Oftast när jag är vid universitetet blir det långa dagar med många föreläsningar. Klockan närmar sig 16 och energin tryter, då brukar jag kila ner till caféet och köpa mig en mugg te. Tanken slog mig en dag när jag drack mer än en kopp..Vad onödigt egentligen? Att gång efter gång få en engångsmugg i papp med tillhörande engångslock i plast. Några gånger när jag har druckit te flera gånger samma dag har jag haft med muggen och använt den igen. Men hur gör folk som är på språng? Som på väg till jobbet/skolan vill ha något att dricka, som dricker något varmt på jobbet/skolan och som slutligen dricker något varmt på vägen hem?

Idag finns det flera ställen som säljer takeaway muggar. Förutom Åhléns; rostfritt och plast, finns Indiskas i bambufibrer och silikon. En del caféer har börjat sälja sin egen takeaway mugg som man kan ta med varje gång.
Jag hittade Joco Cup när jag var på inne på laplandecostore och kikade runt efter att ha vunnit en 500ml Klean kanteen hos dem.

Joco Cupen är tillverkad i eldfast glas och FDA (den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten) godkänd silikon. Både glaset i Joco cupen och silikonet är fritt från skadliga kemikalier, inklusive BPA, BPS och bly.
Eldfast glas kallas också för borosilikatglas och används till laboratorieglas, ugnseldfasta formar och liknande. Glaset var  industriellt framtaget för att tåla höga temperaturchocker och extrema temperaturer men har en låg vikt.
Det är dessutom kemiskt resistent och har goda hygienegenskaper då bakterier har svårt att få fäste på borosilikatglaset. Glaset är hårt och reptåligt så inte heller i några repor kan bakterie få fäste.Till skillnad från muggar med insida av rostfritt så tar glaset inte åt, och ger inte heller ifrån sig, smaker.
Silikonhöljet skyddar handen från att bränna sig och locket är utformat så att det inte ska kunna stänka upp någon vätska som i sin tur kan bränna dig.
Joco Cupen rymmer 350ml och är ”barista certifierad” vilket innebär att den har en storlek som gör att den påstås passa i alla kaffeautomater, både på caféer och på bensinmackar.
Slutligen är Joco tillverkar av produkter med hög kvalitet och under ansvarsfulla förhållanden. Förpackningen som muggen kommer i är miljövänlig och 100% återvinningsbar.

Så 3 anledningar, som är lätta att minnas, till varför Joco Cup är så bra:

  1. Joco Cup är tillverkad av glas som är miljövänligt, hållbart, fritt från kemikalier och som inte tar åt/ger ifrån smak.
  2. Silikonskyddet skyddar dina händer, locket är ergonomiskt utformat men även ”stänk säkert”
  3. Barista certifierat vilket gör att den passar i alla kaffeautomater.

Muggen kostar 249:- på Laplandecostore och finns i färgerna vitt, gult, rött, blått, mint och svart.
Jag är helnöjd med min!

Joco Cup!

4 thoughts on “Tips: Joco Cup!

  1. Smart!!! För några jular sen fick jag en rostfri ”drickthermos” på ½ liter av min ena dotter och blev så förtjust i den att jag genast bad henne köpa en till (som jag förstås betalade själv..) så att jag nu har en thermos för té och en för kaffe! Perfekt! :D
    Men Joco cup:en är ju supersmart om man brukar köpa kaffe/té på stan! Hoppas fler och fler byter ut engångsmuggarna mot en sån, för det är helt sjukt vilket slöseri engångsmuggar är!!!

    Gilla

  2. Jag är riktigt sugen på att köpa en till mig själv. Men jag är lite fundersam över hur kaffet håller värmen. Hur tycker du att den fungerar? :-)

    Gilla

    • Vad kul att du är sugen på en! Nu dricker jag inte kaffe men jag kan tänka mig att det är samma som med te ;) Jag tycker att den håller värmen mycket bra. Vill jag få tet att svalna snabbare brukar jag låta den stå utan locket. Annars kan jag koka upp vatten och hälla i och 30 minuter senare är det fortfarande rätt varmt. Skulle kunna göra ett litet test imorgon och mäta temperaturen vid olika tidpunkter, vore intressant. Hoppas du blir nöjd med svaret :)

      Gilla

Kommentera

