Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

3 varianter på morotsbiffar

Lämna en kommentar

Bland det första som jag testade när jag övergick till vegetarisk kost (som senare blev mer vegansk,sedan en tid tillbaka undviker jag även gluten då min mage inte verkar uppskatta det) var morotsbiffar. Jag sökte runt på nätet men hade svårt att hitta ett recept som inte innehöll ägg, därför beslutade jag mig för att göra som min käresta och experimentera mig fram. Resultatet blev både gott och enkelt. Grundreceptet är alltså både ägg- och mjölkfritt och kan även göras glutenfritt.
Idag stod det morotsbiffar och kokt potatis på schemat och resultatet blev 3 olika varianter.

Eftersom jag alltid höftar när jag lagar morotsbiffar så finns inga exakta mått men jag ska försöka beskriva det så utförligt som möjligt. Vi använde i alla fall 4 stora morötter och resultatet blev 2 stora och 11 mindre morotsbiffar. Till vänster i bilden nedan ser ni den grundläggande morotsbiffen, i mitten finns den Asien inspirerade och till höger har ni den krämiga morotsbiffen.

2015-05-20 17.46.22

Den grundläggande morotsbiffen:
Du behöver:
Rivna morötter, valfri senap samt valfri variant av mjöl

Den Asien inspirerade morotsbiffen:
Du behöver:
Rivna morötter, valfri senap men gärna den sötstarka, valfritt mjöl, jordnötssmör, riven färsk ingefära, salt och peppar.

Den krämiga morotsbiffen: (OBS, innehåller ost)
Du behöver:
Rivna morötter, valfri senap, valfritt mjöl, riven ost, sambal oelek, salt och peppar.

Så här gör du:
Välj vilket recept du vill utgå ifrån eller skapa en egen variant. Tillvägagångssättet är densamma. Blanda samman ingredienserna till en fast men fortfarande lite kletig smet, kan du forma biffar som inte ramlar isär så är du på rätt spår. Stek i matfett på medeltemperatur tills du har en fin yta. Servera.

Jag gjorde den grundläggande morotsbiffen till min lunchlåda för imorgon, den Asien inspirerande åt jag till middag idag och den krämiga var till min sambo. I mina biffar hade jag sojamjöl och i sambons vanligt vetemjöl.
Gott blev det, hoppas ni också tycker det.

2015-05-20 17.51.16

Kommentera

