Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Friterad aubergine

Lämna en kommentar

Jag och S skriver veckomatscheman och när vi gjorde veckans schema här om dagen kom S på att han hade räkor i frysen sedan länge och att det nu var hög tid att tillaga dessa. Vad skulle då jag göra åt mig? 2015-05-27 16.25.00
Panerad aubergine brukar jag göra, och recept på det hittar du här, min första tanke var att göra det även denna gången. Men jag fick en idé och insåg att jag idag ville testa något annorlunda.
När ni köper aubergine i affären, leta efter någon som är fast och fin. När auberginen blir gammal och svampig så får den också en surhet som inte försvinner när man tillagar den. Så här fin aubergine hittade jag när vi handlade.

Som sagt ville jag testa något nytt och som oftast har jag inte följt något recept utan provat mig fram. Det blev riktigt mycket av denna enda aubergine.

Förberedelser
Gör så här: Skiva auberginen, salta på en sidan och låt vila i minst 30 men gärna 40 minuter. Skölj av, torka av och salta andra sidan. Låt vila 30-40 minuter. Skölj av och torka av.

Smeten
Du behöver:

  • Majsmjöl
  • Senap
  • Sojadryck
  • Salt och valfria kryddor. (Jag hade i rätt mycket näringsjäst pulver som ger en lite ostig smak på det hela).

Gör så här: Blanda till smeten, den ska bli ungefär som pannkakssmet i konsistensen. Vänd auberginen i lite mjöl, jag valde potatismjöl, och doppa sedan i smeten. Lägg skivorna i en väl upphettad panna med rikligt med fett i, jag använde kokosolja. Kokosolja rekommenderas för stekning eftersom den tål höga temperaturer, läs mer här. Stek på medelhög till hög temperatur tills skivorna är gyllenbruna och fina. Servera med valfritt tillbehör, smaklig måltid!

2015-05-27 18.46.20

Kommentera

