Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Snabbt majsbröd.

3 kommentarer

Denna morgonen började med att jag för ovanlighetens skull klev ur sängen innan min kära S gjorde det. Mulet men milt väder utanför fönstret och jag passade på att baka lite frukostbröd. Sedan en tid tillbaka undviker jag gluten och jag har hittat ett suveränt recept på glutenfritt, mjölkfritt och äggfritt bröd. Brödet är väldigt allergi vänligt då de inte heller innehåller nötter. Receptet kommer här ifrån.

Ingredienser:

  • 2 dl majsmjöl (idag bytte jag ut 1/4 mot mandelmjöl)
  • 1/2 dl linfrön (jag har även testat med chiafrön)
  • 1 msk fiberhusk eller psyliumseeshusk
  • 3 tsk bakpulver
  • 3 dl valfri växtdryck (jag använder risdryck)
  • 3-4 msk kokosolja (jag har använt mig av rapsolja istället)
  • Valfri kryddning och topping. Idag tog jag gojibär i smeten och toppade brödet med rosmarin och flingsalt.
  • Glutenfritt ströbröd till formen.

Gör så här :

Sätt ugnen på 250 grader, placera en ugnsform längst ner i ugnen. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Blanda ner oljan och växtdrycken och låt stå och svälla i 5-10 minuter. Smeten är rätt lös när du precis har rört ihop allt men den blir mycket fastare när den fått stå och svälla. Häll upp i en smord och bröad form. Placera bröder i mitten av ugnen, häll kokande vatten på den undre ugnsformen, ångan kommer ge brödet en hårdare skorpa. Grädda i ca 12-15 minuter.

Smaklig måltid.

IMG_20150529_091148

3 thoughts on “Snabbt majsbröd.

  1. Låter gott! Men jag läste nånstans att majs innehåller ett slags gluten som kan vara ännu skadligare än vanligt gluten, bara att man får andra symptom, så jag undviker majs. Dessutom blir det svårare och svårare att hitta majs som är garanterat GMO-fritt – ytterligare en anledning att undvika det. Så… har du något förslag på vad man skulle kunna byta ut majsmjölet mot? Mandelmjöl har ju inte riktigt samma bakegenskaper… Bovetemjöl kanske?

    Gilla

    • Du skulle kunna testa att byta ut majsmjölet mot rismjöl eller kanske bovetemjöl som du själv föreslog :)

      Gilla

      • Mmmmm…! Får ta och göra det! Men jag väntar till en mulen dag när jag är i bättre form…. Ska väl förhoppningsvis ladda på batterierna lite under den stundande semestern! :D

        Gilla

Kommentera

