Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Vad veganen äter

Lämna en kommentar

Frågan som alla veganer får någon gång under sin livstid, ”men vad äter du då?”
I många människors huvud verkar begrepp mat enbart innehålla animalier i någon form, möjligtvis också sallad eftersom de kommer på att det nog är det som veganer äter.
Bifogar en bild jag hittade på google som visar veganens matpyramid. Den visar ju inte den varierande mängden mat som faktiskt finns men visar vad man bör få i sig dagligen.

vegan-pyramid-800x600_27139055På jobbet har jag alltid med mig en egen lunchlåda och jag har fått många positiva och fina kommentarer.
Allt från ”åh vilka härliga färger!” till ”det låter så gott när du äter”

Idag kände jag mig lite kreativ och inspirationen kom eftersom jag häromdagen hittade ett lila blomkålshuvud i grönsaksdisken. Idag bestämde jag mig för att försöka visa upp alla fina godsaker som jag äter här hemma. Detta resulterade även i en ny header för bloggen, visst blev det tjusigt?
Lite kuriosa som inträffade när jag i söndags var och handlade.
Står i kassan och väntar på att få betala medan kassörskan registrerar alla varor. Kommer till majrovorna. Kassörskan tittar på påsen med majrovor. Tittar på mig, tittar på påse, tittar på mig. ”Eh..”
”Det är majrovor” svarar jag. Kassörskan skiner upp och skrattar till ”vilken tur att i alla fall en av oss har koll på läget!”

Och för att det är Pride veckan, en frukt och grönt variant av regnbågsflaggan som får visa upp mångfalden i växtriket.
IMG_20150730_201624

Kommentera

