Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

No poo under armarna

4 kommentarer

Jag har de senaste snart, 3 åren (oj redan tre år!) kört med no poo. No ‘poo är en förkortning av engelskans ”no shampoo”, men det är också en ordlek som syftar till att vara utan ”skit” (poo). För många är det idag ett begrepp som innefattar mer än bara schampo, det innefattar allt som har med hygien att göra. Anledningen är att minska ner antalet kemikalier i vardagen. För de som är intresserade rekommenderar jag Katarinas Johanssons böcker ”Badskumt” och ”Den onda badankan”, recensioner på dessa kommer när studierna inte slukar allt för mycket lästid.

I alla fall, tillbaka till dagens inlägg som handlar om deodoranter, utan ”poo”.

4 thoughts on “No poo under armarna

  1. Jag använder oxå Dr Organic fast med Aloe Vera som doft och den funkar bra även när jag vallar som mest

    Gilla

    • Vad skönt! Jag tycker den fungerar väldigt bra men som sagt önskar jag att den hade mycket färre ingredienser i sig, vill ha en så ”ren” produkt som möjligt. Men tills jag hittar eller skapar en som uppfyller mina mål så får den hänga med.

      Gilla

  2. Hej på dig!! :D
    Jag kör också med No’poo! Mitt ”problem” är att jag har så himla känslig hud och tål nästan ingenting på den! I armhålorna har man ju dessutom väldigt tunn hud, vilket gör att jag ofta märker ganska snabbt om jag tål eller inte tål nåt jag smörjer på mig där.
    Liksom du letade och testade jag olika deosar innan jag hittade vad som funkar för mig, men nu har jag landat i 2 olika:
    1. Eilas, antingen med rosendoft (min favorit) eller med Lindblomsdoft.
    2. Weledas ”Nappy change cream” som precis som namnet ju avslöjar egentligen är till för att smörja små babyrumpor! MEN; den funkar ypperligt till deo! Works like a charm! Visst; den är lite fet och man blir vit under armarna, och på mina svarta BH:ar så ser man grånande spår av den… men det vita under armarna går bort efter ett tag, och om det blir lite grånad på BH:n så är det absolut inget som stör mig! Huvudsaken att jag har en naturlig deo som inte bara funkar utan som min hud mår bra av!

    Gilla

    • Hej!
      Men vilka bra tips, tack!
      Jag märkte inte av hur känslig hud jag hade under armarna förrän jag slutade med alla ”poo” produkter, nu är jag mycket mer medveten och noggrann.
      Precis som du säger, det är viktigt att hitta en deo som fungerar men framförallt som huden mår bra av.

      Gilla

Kommentera

