Grönare liv

tankar kring en grönare vardag

Recension Djurens Rätts bästa recept

5 kommentarer

Nu var det ett tag sedan men här kommer nästa recension av vegetariska och veganska kokböcker. Denna gången är det Djurens rätts egen receptbok ”Djurens Rätts bästa recept”

Förr kunde man välja boken som premie när man blev månadsgivare till Djurens rätt. När jag var inne och kikade nu verkar detta dock inte möjligt men jag vill ändå rekommendera denna bok. Hittar ni den begagnad eller har möjlighet att låna boken så gör det.

2015-12-14 13.13.40

I denna bok har Djurens rätt samlat en massa recept från sina tidningar, broschyrer och häften men också från aktiva medlemmar. Boken innehåller närmare 90 veganska recept uppdelade i kategorier som förrätter, huvudrätter, efterrätter och kakor samt lite smått och gott. I slutet av boken finns några mycket användbara sidor som bland annat redogör för hur man kan ersätta animalier, kort info kring var man hittar olika näringsämnen samt tips på böcker och hemsidor.

Redan i förorden står det att boken riktar sig till den som är nyfiken eller nybörjare på vegomat men jag tycker att boken har mycket även om man inte är nybörjare. Jag betraktar mig nog fortfarande som nybörjare..

Jag tycker att recepten är enkla att förstå sig på, går relativt snabbt att tillaga och det är inte några krångliga ingredienser som krävs. Vi har lagat en del från den här boken, exempelvis bolognese, vegoburgare gjort på kidneybönor, vildgryta (som kärestan älskar), pannkakor och cashewdip.

Jag tycker detta är en mycket bra vego kokbok som jag starkt rekommenderar till alla nybörjare eller nyfikna. Därför får boken 4/5 ärtor av mig

Skärmklipp 2015-10-21 11.52.03

 

 

 

5 thoughts on “Recension Djurens Rätts bästa recept

  1. Men man kan väl köpa boken om man vill? Tänker på ena dottern som blivit vegan… Just de där sista sidorna som du skrev, där det finns tips om vad man kan byta ut animalier mot låter ju toppenbra! :-)

    Gilla

    • Den har varit slut i lager hos Djurens Rätt men det har precis tryckt en ny upplaga. Denna kommer finnas tillgänglig som premie vid medlemskap men den ska också gå att köpa i deras shop, som du hittar här http://shop.djurensratt.se/. Det är bara att hålla utkik :)

      Gilla

      • Tack!! :D Nu ska jag bli medlem också!! Jag är visserligen inte vegan…. än… men jag stödjer veganism till 100 %! Laktovegetarian är jag ju av födsel och ohejdad vana! Men det är svårt att släppa mjölk i té och kaffe… Har provat alla nötmjölkar som finns, men det gåååår inte! :-( Och så har vi det här med ost…. *Suck* Men ju mindre mjölk jag använder desto bättre! :D
        Tack för all inspiration!! <3

        Gilla

  2. Vad roligt! Läste att en anledning till att folk har svårt att släppa taget om just mjölk är att i mjölk finns det kasien innehåller opioidpeptider som är beroendeframkallande. I ost koncentreras detta.
    Kan verkligen rekommendera Oatlys ikaffe om du inte har provat den :) Jag dricker den som den är men den är framtagen för att ha i kaffe och te. Kan också rekommendera Jeezo Santi ost, finns att köpa på http://veganlife.se/product.html/jeezo-santi?category_id=60.
    Tack själv för att du läser :) <3

    Gilla

  3. Kasein alltså… Ja, så kan det kanske vara…
    Från och med nyår och minst 6 månader framåt kommer jag att vara 100 % glutenfri, och för säkerhets skull avstår jag även från havre och havreprodukter och därför har jag inte provat Oatlys ikaffe – men jag blev rekommenderad den av min ena dotter som nu blivit vegan (och som jag har rekommenderat din blogg till! Fast jag vet inte om hon tittat in här än.) ”Lilla Y” som jag kallar henne för om jag t ex skriver om henne på min blogg, gör egen veganost, och jag har provat att göra det jag med! En gång själv och en gång med ”Lilla Y”, och när ”Lilla Y” hjälpte mig blev osten mycket bättre än när jag försökte själv…! :P
    Men den veganosten du länkade till verkar spännande! Tack för tipset!!

    Gilla

Kommentera

